Indeks BMI i nie tylko część V – Body Fat

Indeks BMI i nie tylko część V – Body Fat

Dziś na rozkładówce będzie o tym jak zmierzyć poziom tkanki tłuszczowej w domowych pieleszach. Jakie są dopuszczalne normy i jak się to ma do BMI innych wskaźników prawidłowej wagi do wzrostu.

Wskaźnik procentowej zawartości tkanki tłuszczowej znany szerzej jako Body Fat (BF) to wskaźnik, który nie informuje nas czy nasza waga jest prawidłowa, tak jak to robią BMI i Ponderal , ale czy proporcja tkanki tłuszczowej do masy mięśniowej i masy kostnej jest w normie czy nie.

Jest to o tyle ważne, że to właśnie nadmiar tkanki tłuszczowej w największym stopniu zwiększa ryzyko zdrowotne.

Jednak jak przekonacie się z dalszej lektury dokonanie pomiaru w przeciwieństwie do BMI, Ponderal’a czy WHR, nie jest sprawą prostą i banalną.

Zacznijmy od rzeczy ogólnych:

  • dopuszczalne poziomy tkanki tłuszczowej u kobiet i mężczyzn są różne – panie mają go więcej ze względu na to, że to one, a nie płeć brzydka, wydają na świat potomstwo i w celach ochrony płodu i zapewnienia mu przetrwania w zdrowiu mają więcej tkanki tłuszczowej zasadniczej
  • w ramach mierzonego poziomu tkanki tłuszczowej w organizmie wykazywany jest zarówno tkanka tłuszczowa zasadnicza, czyli taka, która jest niezbędna do funkcjonowania organizmu (np. chroniąca narządy wewnętrzne) jak i zmagazynowana przez organizm

Poziom dopuszczalny tkanki tłuszczowej dla kobiet i mężczyzn znajdziecie poniżej

Poziom Kobieta Mężczyzna
Tkanka zasadnicza 10-13% 1-3%
Atleci/Sportowcy 14-20% 6-13%
Intensywnie ćwiczący 21-24% 14-17%
W normie 25-31% 18-24%
Otyłość 32%+ 25%+

Metod pomiaru tkanki tłuszczowej jest wiele, ale właściwie tylko jedna, góra dwie, nadaje się do wykorzystania w warunkach domowych bez specjalnych wydatków na specjalistyczny sprzęt.

Wpierw skrótowo o tych, których raczej nigdy nie wykorzystacie w domu

Prześwietlenie bicepsa za pomocą światła podczerwonego.

Działa na prostej zasadzie zmierzenia ilości światła które przeszło przez biceps. Tłuszcz absorbuje podczerwień, więc im mniej go przeszło tym wyższy poziom tkanki.

DXA – Prześwietlenie promieniami X z dwóch źródeł o różnym poziomie energii

Prześwietlamy organizm promieniami X z dwóch źródeł o różnym poziomie mocy/energii, z których jedno jest łatwiej absorbowalne przez tłuszcz od drugiego. Na podstawie obrazów z obu prześwietleń komputer dokonuje oznaczenia obszarów występowania tkanki tłuszczowej i wylicza jej procentową zawartość w organizmie – dziecinnie proste w domowych pieleszach pod warunkiem, że macie sporo zbędnej kasy na sprzęt , parę ton zbędnego ołowiu do wyłożenia wydzielonego pomieszczenia do skanów rentgenowskich i stroje ochronne dla siebie, domowników i sąsiadów rodem z seriali SF

Metoda jest stosunkowo nowa, twórcy i zwolennicy twierdzą, że najskuteczniejsza na rynku, ale przecież nie będą twierdzić inaczej

Pomiar oporności bioelektrycznej

Metoda zbliżona do poprzednich, tym razem twórcy postanowili pokopać nas prądem o bardzo niskim napięciu i zobaczyć jaka jest oporność naszego organizmu. Jest ona na tyle pospolita, że z pewnością część z Was się z nią spotkała. Korzystają z niej zarówno niektóre wagi łazienkowe jak i proste aparaty do trzymania oburącz. Największy mankament tej metody jest taki, że bardzo duży wpływ na wynik ma zarówno:

  • metoda pomiaru – przepuszczenie impulsu poprzez stopy i część brzuszną lub poprzez dłonie i klatkę piersiową. Inaczej rozkłada się tkanka tłuszczowa w klatce piersiowej a inaczej w okolicach pasa.
  • nawodnienie organizmu – zawartość procentowa wody w organizmie ma znaczny wpływ na oporność. Chcecie mieć mniej tkanki tłuszczowej to wiaderko wody chlup przed pomiarem i będziecie jak modelki

Generalizując – wagi łazienkowe znacznie zawyżają w stosunku do pomiaru poprzez dłonie. Im bardziej odwodnieni jesteśmy tym wyższy poziom tkanki zostanie wskazany.

Najlepiej więc mierzyć się jednym przyrządem jednego rodzaju i w podobnych warunkach – np. rano przed śniadaniem.

Gęstość ciała

Prosto i na temat – naszą całkowitą wagę dzielimy przez całkowitą objętość naszego ciała. Następnie wyniki podstawiamy do wzoru

ρ = waga/objętość (kg/dm3)

Wzór Brożka : BF = (4.57/ρ − 4.142) × 100

Wzór Siri’ego : BF = (4.95/ρ − 4.50) × 100

Niby proste, ale w warunkach domowych trzeba posiadać wannę lub inny duży zbiornik wodny i mieć bardzo dokładną miarkę odnośnie wypieranej wody i cierpliwego sąsiada pod nami, który nie zabije nas po kolejnym zalaniu mieszkania

Metoda Antropometryczna

A teraz przejdziemy do sedna czyli pomiaru fałdu skóry i na podstawie wyniku obliczenia jaki jest poziom naszej tkanki tłuszczowej.

Opiszę tutaj metodę pomiaru Durnin-Womersley, jako najbardziej rozpowszechnioną i w miarę prostą do zastosowania. Opiera się na dokonaniu pomiaru 4 fałd (z około 20 wyznaczonych na ciele ludzkim). Inne metody są bardzo zbliżone jest tylko kwestia, które fałdki mierzymy i jakie są stałe w wzorach przekształcających wynik na poziom tkanki tłuszczowej.

Niestety, ze względu na to, że pomiar powinien być jak najdokładniejszy, powinniśmy stosować specjalną suwmiarkę do pomiarów antropometrycznych. A nawet mając suwmiarkę należy dokonać kilku pomiarów i uśrednić wynik dla danej fałdy.

Aby otrzymać interesujący nas wynik, czyli poziom tkanki tłuszczowej należy:

  • Zmierzyć grubość fałdu skóry w następujących miejscach : łopatka, triceps, biceps, biodro

Dla ułatwienia rysunek poniżej.

pomiar tkanki tłuszczowej

Aby dokonać pomiaru chwyć fałd skóry między kciuk i palce wskazujący. Ściśnij (ale bez przesady, nie zadawajcie sobie bólu) i dokonaj pomiaru koło 1-2 cm od swoich palców w okolicy środka długości fałdki. Żeby wyniki były jak najbliższe prawdzie dokonajcie paru pomiarów pod rząd i wyciągnijcie średnią dla danej fałdki. Pomiary suwmiarką będą dokładniejsze, za pomocą zwykłego centymetra będą bardziej “na oko”

Jak pisałem na początku, niestety dokonanie pomiarów w warunkach domowych nie jest proste i będzie wymagało pomocy drugiej osoby.

Następnie zsumuj wynik wyrażony w milimetrach dla wszystkich czterech pomiarów.

Teraz podstawiamy do wzoru

S = Suma pomiaru wszystkich fałd (mm)
W = Wiek wyrażony w latach
d = 1,1714 – 0.063 * log(S) – 0.000406*A
Bodyfat [%] = 495 / d – 450 (niektórzy pewnie zauważyli, że jest to formuła Siri’ego podawana już raz powyżej przy innej rodzaju pomiarów)

Czy zatem możliwe jest aby osoba, której waga jest w normie miała za dużo tkanki tłuszczowej? Jak najbardziej tak! Jeżeli osoba jest w normie wagowej, ale brakuje jej aktywności fizycznej lub z powodów zdrowotnych ma zaburzone trawienie i wchłanianie pokarmów to jak najbardziej może dojść do sytuacji, kiedy poziom tkanki jest alarmujący.

Mogą wystąpić również sytuacje odwrotne, czyli osoby ze zbyt wysoką masą ciała mają tkankę w normie. Należy jednak pamiętać, że zbyt wysoka masa ciała obciąża serce, nawet w przypadku kiedy są to mięśnie a nie tłuszczyk.

Wielu udanych pomiaru bez wywołania krwiaków podskórnych od zbyt mocnego ściskania u tych, którzy koniecznie będą chcieli mieć mniej tkanki tłuszczowej

Podobne wpisy

  • Brak podobnych wpisów

Kategoria: Indeksy prawidłowej wagi przez gravin79

www.leczeniehemoroidow.com.pl www.pamiec.org www.rzesy.net